Afdeling Sectorcoördinatie, een uniek contactpunt voor de grote ondernemingen

Infofiche
  • Projectcategorieën: organisatie – dienstverlening.
  • Beschrijving en doel van het project: op 1 juli 2015 werd de Afdeling Sectorcoördinatie opgericht. Die afdeling is gevestigd in Brussel en is één van de drie afdelingen van het Centrum Grote Ondernemingen (GO) Beheer & Gespecialiseerde Controles. De externe rol van de Afdeling Sectorcoördinatie bestaat erin om, door hun uniek contactpunt te zijn, grote ondernemingen en vzw’s een dienstverlening op maat aan te bieden. Het verwerven van een beter inzicht in en een betere kennis van de grote ondernemingen en de sectoren zal toelaten om in de toekomst de dienstverlening beter aan te passen aan de behoeften van die grote ondernemingen. De interne coördinatie zal bijdragen tot professionelere en efficiëntere controles. Voor alle vragen kunnen de grote ondernemingen en vzw’s terecht bij de Afdeling Sectorcoördinatie.

Dienst Managementondersteuning | Dienst van de Administrateur | Centra GO (7): Team Expertise / Teams Controle | Centra GO Beheer & Gespecialiseerde Controles: Afdeling Beheer / Afdeling Sectorcoördinatie / Afdeling Gespecialiseerde Controles

  • Vooruitgang van het project: de dienst is opgericht. Het is een volledig nieuwe dienst met een takenpakket dat ook voor een belangrijk deel nieuw is. Het zal zonder twijfel enkele jaren duren vooraleer de resultaten in bepaalde domeinen (kennis van de ondernemingen, sectoren …) volledig zichtbaar worden.
  • Eexterne partners: grote ondernemingen en hun vertegenwoordigers (Verbond van Belgische Ondernemingen, cijferberoepen …).
  • Betrokken doelgroepen: grote ondernemingen en vzw’s.
  • 2 kerncijfers: 18.000: aantal grote ondernemingen en vzw’s in België ; 195: aantal fiscale vragen beantwoord in de eerste zes maanden van het bestaan van de Afdeling Sectorcoördinatie (omdat de klassieke diensten nog tot 1 juli 2016 operationeel zijn, kunnen de belastingplichtigen ook bij deze kantoren nog terecht bij vragen).
 
Interview
Caroline Dupae
Caroline Dupae
afdelingshoofd Sectorcoördinatie
Algemene Administratie van de Fiscaliteit (AAFisc) - Administratie Grote Ondernemingen - Centrum Grote Ondernemingen Beheer & Gespecialiseerde Controles - Afdeling Sectorcoördinatie

Caroline Dupae: Vanaf 1 juli 2015 richt de organisatie zich tot één doelgroep. De belastingplichtigen moeten dan ook niet langer verschillende kantoren contacteren bij vragen over fiscale materies zoals vennootschapsbelasting en btw.

Zeven centra Grote Ondernemingen (GO) werden opgericht verspreid over het land en het Centrum GO Beheer & Gespecialiseerde Controles in Brussel. Zij doen de controle en geschillenbehandeling van ongeveer 18.000 grote ondernemingen.

De Afdeling Sectorcoördinatie, die deel uitmaakt van dit gespecialiseerde centrum, heeft zowel een interne als een externe opdracht.

De sectorcoördinatoren die er werken zijn het eerste aanspreekpunt van de grote ondernemingen of groepen van grote ondernemingen en informeren hen over hun rechten en plichten. Daarnaast beantwoorden zij al hun vragen, bezorgen hen kopieën van documenten of helpen hen om relevante informatie in te winnen. De sectorcoördinatoren volgen ook de evoluties binnen de sectoren en van de doelgroep op en verzamelen kennis en de nodige informatie over de fiscale controle van de grote ondernemingen.

Wat zijn de belangrijkste succesfactoren van het project?

Caroline Dupae: Het is niet langer de fiscale materie zoals btw of vennootschapsbelasting die bepaalt hoe de diensten georganiseerd zijn. Het is de onderneming of vereniging zélf die het uitgangspunt is. Om hun taken goed te kunnen vervullen, zullen de sectorcoördinatoren een diepgaande kennis van de ondernemingen, de groepen waarvan die ondernemingen deel uitmaken en de sectoren moeten verwerven.

Die kennis zal worden gedeeld met de zeven andere centra GO en met de andere betrokken diensten (bv. de Centrale dienst Tax Audit & Compliance Management en de andere centrale diensten). Dit, samen met hun deelname als experts aan projectgroepen, zal ook bijdragen tot het verbeteren van het risicobeheer van de FOD Financiën en aan het garanderen van een rechtvaardige en correcte heffing van de belasting. Een betere kennis van de sectoren zal ook de gelijke behandeling van grote ondernemingen die tot eenzelfde sector behoren, moeten bevorderen.

Wat zijn de behaalde resultaten?

Caroline Dupae: Tijdens de eerste zes maanden van het bestaan van de Afdeling Sectorcoördinatie werden 195 vragen van grote ondernemingen of van hun vertegenwoordigers ontvangen en behandeld (vooral per e-mail maar ook per brief en telefoon).

De doelgroep GO is afgebakend en wordt verder opgevolgd. Een eerste definitie van de sectoren is gebeurd, hierop wordt verder gebouwd om op termijn over een volwaardig beeld van de doelgroep te kunnen beschikken.

Om informatie te delen met de andere centra GO maken de sectorcoördinatoren maximaal gebruik van het bestaande elektronisch dossier van de grote ondernemingen. Bijkomend werd een intern platform ontwikkeld om fiscale informatie te delen en werden face-to-face contacten, o.a. via een landelijke roadshow, georganiseerd door de Afdeling Sectorcoördinatie met de centra GO.                             

Wat is de impact voor de partners?

Caroline Dupae: De doelgroep (hier de grote ondernemingen of verenigingen) vormt het uitgangspunt en niet langer de fiscale materie. Deze multidisciplinaire aanpak is een compleet nieuwe benadering en houdt in dat alles gecentraliseerd is in één dienst, die het unieke contactpunt is voor alle materies zoals btw of vennootschapsbelasting.

Met deze modernisering waarborgt de FOD Financiën een dienstverlening op maat van de grote ondernemingen. De FOD Financiën wil door dit unieke aanspreekpunt de relatie met de belastingplichtigen verbeteren en vergemakkelijken, en hen zo beter helpen bij het vervullen van hun fiscale verplichtingen.

Wat zijn de voordelen voor de organisatie op lange termijn?

Caroline Dupae: Binnen AAFisc is de functie van sectorcoördinator nieuw. De contacten met alle economische spelers bieden de sectorcoördinatoren de mogelijkheid om een professionele relatie op te bouwen met de grote ondernemingen. Zo verbeteren ze hun contacten met de Administratie GO en verhogen ze de compliance.

Door deze gecoördineerde aanpak toont de FOD Financiën haar wil om - in alle openheid - een van haar voornaamste opdrachten te verzekeren, namelijk een rechtvaardige en correcte heffing van de belasting.

Het verbeteren van de informatie over de grote ondernemingen en kennisdeling over de sectoren moet in de toekomst bijdragen tot een meer aangepast risicobeheer en een grotere samenhang in de wijze waarop de controles uitgevoerd worden.